Cuti

Assalamualaikum

Ah pulang dari bercuti, buat aku rasa sedikit kosong dan sedih.
Bukan, ianya bukan tentang langkawi, bukan tentang berapa banyak manisan serta coklat mampu aku beli. Bukan tentang material. Semuanya alhamdulillah baik.

Namun ianya tentang rasa, yang sengaja aku pendam sebelum aku berhenti kerja lagi.
Aku dapat agak, atas katil dengan muka sunburn pasti aku teringatkan along.
Along yang bribu batu jauhnya dari jasad aku. Dari bilik aku. Dari meja tempat dia berdota. Dari kancil tempat dia meluah rasa.
Aku rindu along.

Aku dapat bayang, atas katil dengan mata yang sembap, dan muka yang masih sunburn,
Aku teringatkan cik ani nasi kerabu. Dari kalutnya pagi aku, betapa inginnya aku datang awal setiap pagi.

Aku rindu suasana kerja di sana, walau hanya part time. Tapi serasa semuanya sangat sebati dengan diri aku.

Aku rindu nak gelak bila Kak Iza buat lawak. Aku rindu nak borak kecil-kecilan dengan Lysa.
Aku rindu nak dengan suara Kak Nur suruh aku makan kuih yang dia beli.
Rindu nak dengar cerita Cik Ani. Rindu nak cakap kat Kak Ngah meja sekian-sekian nak kira.

Aku serius rindu nak cakap kat Abang Iwan "Teh O Beng se" atau "Radix Susu Sikit" dan sebagainya. Dan rindu nak fikir Abang Iwan dengar tak aku cakap apa, sebab dia selalu nampak loading. Tapi aku tahu telinga Abang Iwan tajam, kalau aku bisik sikit dia confirm boleh dengar.

Dan sampai sekarang aku sumpah tak tahu macam mana nak eja nama Shafiq/Shafik/Syafiq/Syafiq? Aku tak tahu. Dan aku rindu nak tengok muka merah Shafiq bila kena usik dengan Kak Iza. Sumpah berdekah aku gelak. Dan nak tengok jari cantik pengganti Abang Iwan buat air bila Abang Iwan rehat.

Aku serius tabik spring dekat speed Abang Iwan buat air. Laju yang amat. Kalau minta suam memang suam. Panas memang panas.

Aku pun tabik spring dekat Shafiq/Shafik/Syafiq/Syafik (hahahahaaha aku serius tak tahu mana satu) sebab Shafiq basuh pinggan laju gila, pastu bersih.

Aku rindu semuanya.

Dan aku boleh cakap terengganu. macam biasa. cuma bila menulis, lebih enak bahasa sempoi ala-ala baku lols.


Comments

Popular posts from this blog

Daylight 2#

Say Don't Go

"Slut!"